Tuesday, November 15, 2011

Go Green without Plastic Bag.

Salam friends, how are you, I hope you guys doing good, and beautiful as you do.

For a few days, aku takde sebarang blog update, nak kata sibuk...hmmm..agak la, ni pun tak tahu nak kongsi pasal apa. kalau kita cakap pasal plastik nak tak? hehe, nampak sangat xde isu, tapi sebenarnya walaupun PLASTIK, atau supek rokrak, supek gelyar ke, sebenarnya itu lah antara isu global sekarang ni. iaitu penggunaan beg palstik yang berleluasa dikatakan turut menjadi penyumbang kepada pencemaran - lebih tepat pencemaran beg plastik, atau white pollution.

 kesian saya!!! kenapa suap saya dengan plastik ni? 

 Let us say NO to plastic bag!!! NOOOOOO!!!

why this happen??  and why we have to concern about this issue? so, let me share with u about some facts theat i goooggleee that might surprise us : 

- Beg Plastik diperbuat dari polietilena. Polietilena adalah produk hasil dari petroleum.  
- Lebih kurang 60 - 100 juta tong petroleum digunakan untuk menghasilkan beg plastik setahun untuk seluruh dunia. 
- Penghasilan dan pengeluaran beg plastik menyumbang kepada pencemaran udara dan kadar pengunaan tenaga. 
- Pengeluar beg plastic menambahkan lagi pengeluaran karbon yang bertan-tan diudara setiap tahun. 
- Di United Kingdom, pengharaman beg plastic adalah bersamaan dengan mengurangkan 18,000 kenderaan di atas jalan. 
- Sebanyak 500 juta ke 5 trilion beg plastic dihasilkan dan digunakan setiap tahun diseluruh dunia. 
- Hanya 1%  dari trillion yang dihasilkan itu dikitar semula. 
- Kebanyakan beg plastik polietilena mengambil selama 400 tahun untuk dibiodegradasikan.  Sesetengah dari itu boleh mengambil masa selama 1000 tahun untuk diuraikan. 
- Apabila polietilena diuraikan, bahan toksik akan larut dan resap ke dalam tanah dan seterusnya ke rantai makanan kita. 
- Beg plastik adalah penyumbat tanah timbunan kita.  Beg-beg ini menyekat jalanan pengairan, merosakkan landskap dan akan sentiasa mencemarkan tanah dan air kita. 
- Beg plastik juga memberi kesan yang padah kepada burung-burang dan mamalia marin yang menyangkakan beg tersebut adalah makanan. Setiap tahun, 100,000 penyu laut dan haiwan marin yang lain mati kerana beg plastik.

Oleh yang demikian, setelah kita meneliti fakta-fakta berkaitan dengan plastik ni, rasanya wajar tak kita sama-sama sokong "kempen satu hari tanpa penggunaan beg plastik", sebab sekarang ni kalau kita pergi mana-mana Hypermarket, they will charge us 20cent for one plastic bag. memang la i rasa u all tak kisah pun satakat kuar 20 sen untuk beli beg plastik tu kan? tapi bila u all pikir kalau semua yg pergi duk beli jugak beg plastik, tak berhasil la kempen tu, it's actually come back to us, how we educate our ownself, our kids to practice this anyway. So, after this, kita jadi macam makcik-makcik zaman dulu kala, pergi pasar, pergi kedai, bawak bakul, cam mak i siap bawak troli lagi haa...khelasss!! hehe....   

p/s: lepas ni kena praktis la, pergi Giant Kota Dammm, bawak beg Giant yg hijau tu. Hihihi....

No comments: