Friday, December 21, 2012

Gua Bewah, Tasik Kenyir

Salam, Hye people, 

Today i'm not working, so ada banyak masa terluang di rumah. I dah kebuntuan, kemetu xtaw nak buat apa dah, So, dengan masa yang ada, i rajinkan diri ini menaip dan mengemaskini posts di blog ini. This time, memandangkan ada few photos yg agak menarik, jadi suka lah i untuk share dengan uols pengalaman i sewaktu i ke Gua Bewah di Tasik Kenyir baru-baru ini.

jom baca babes..( penulisan rencana rojak mamak sangat entry i kali ni..) ....


 mercu Tasik kenyir.

 Pulau Bayas, lokasi zon bebas cukai yg sedang dalam pembinaan.

 pemandangan berkabus di kawasan tasik. 


Gua Bewah:  




Secara ringkasnya, Gua Bewah ini terletak di kawasan Taman Negara di Tasik Kenyir, dan ianya merupakan satu-satunya gua batu kapur yang ada di negeri Terengganu. Suatu ketika dahulu, Gua Bewah ini pernah menjadi tumpuan masayarakat setempat untuk berkumpul bagi mengadakan majlis kenduri-kendara. Sebab itu lah, nama gua ni bewah, atau dalam erti kata lain, bahasa belah pantai timur, berbewah. 

Gua ini telah terbentuk sejak 270 juta tahun lalu, dan kalau nak tahu gua ini juga pernah menjadi penempatan manusia zaman pra sejarah, atau lebih tepat pada zaman Hoabinhian. 

 pemandangan dari atas Gua Bewah. 

 formasi membentuk rupa manusia.

 formasi yg terbentuk seperti burung unta. 

 ini juga seakan-akan bentuk seekor burung lengkap bersayap. 

 rupa bentuk kepala manusia. exactly!

Kalau nak tahu, Gua ini sangat kaya dengan pelbagai pembentukkan stalaktit dan stalagmit yang bermacam-macam formasi. Menjadikan gua bewah ini destinasi wajib dikunjungi sekiranya uols datang ke Tasik kenyir. Sebab ada pengunjung hanya ke tasik kenyir, tapi tak explore semua yg ada di tasik buatan terbesar tu. 

Selain ciri semulajadi yang memikat, Gua ini juga merupakan kawasan yang kaya dengan kesan tinggalan sejarah. Dan kerja-kerja eskavasi atau gali cari di Gua Bewah yang dilakukan kakitangan muzium negeri sejak tahun 1976 diteruskan hinggalah sekarang.  Sebab macam-macam lagi artifak yang ada di dasar gua ini. 

 kerja-kerja eskavasi artifak oleh kakitangan muzium negeri Terengganu.


Pihak muzium telah menemui pelbagai artifak arkeologi, antaranya alatan batu, arang dan tulang binatang, kannnn... inilah yang membuktikan bahwa pernah wujud penempatan manusia pada suatu ketika dahulu.

Malah, pada tahun 2009, pasukan eskavasi ini juga telah menemui rangka manusia zaman pra sejarah yg berusia 16 ribu tahun.Sekaligus gua ini bakal menjadi tarikan baharu kepada pengunjung tasik kenyir, melancong sambil membongkar sejarah peradaban manusia,, gewwtuu!!! - (kau ingat ni misteri nusantara). hehehe..


 fully covered with safety equipments yaahh! u gonna climb high. 

 see! it's challenging!

 kesan pembentukan.

 kesan pembentukan lagi. (xtaw nk namakan apa).

Nak lagi thrill, uols boleh cuba menerokai gua yang ada di dalam Gua Bewah, I got a chance to explore a new chamber yg ada deep in the cave, but take note, kena ada pengawasan dari yg berpengalaman, coz it's totally dangerous and slippery inside. Tapi worth gila once u dah masuk. ( i was informed by nature guide, guiders that new chamber masih x dibuka kepada org awam, since state g'ment akan buat something proper utk bagi chance kat public explore new chamber tu.) 


Rumah Bot@ boathouse: 

rumah boat, u guys should try this.

Lagi best, bagi mereka yang datang ke Gua Bewah ni and kalau rasa nak bermalam, uols boleh sewa rumah boat atau boathouse, memnag lengkap dengan segala kemudahan. ala-ala rumah kat tengah-tengah tasik la, so uols akan dapat extra excited punya feeling when u stay on boathouse. Dan kalau nak boleh sewa dan harga yg ditawarkan pun berpatutan. basically, satu boat house boleh memuatkan dalam 20 pax macam tu, so, it's worth! 

okey, I sambung lagi ye... i kat sana for 3days and 2 nights, selain dari i buat kerja i..so the rest masa terluang i manfaatkan untuk rehatkan minda i, seriusly sangat tenang disana, tanpa sebarang gangguan telefon, maklumlah kalau x phone iols xkan berhenti berbunyi. (rimas sometimes), so bila kat sana coverage takde, so u mmg akan rasa tenang. hehe! 

If uols nak tahu, sebelah Gua Bewah ini ada satu lagi Gua, iaitu Gua Taat, actually banyak je gua kecil-kecil kat sini, tapi ada yg dah tenggelam pun, means ada gua dalam tasik kenyir. Kalau larat pergilah kome menyelam ye! 

So, alang-alang dah sampai sana, we all pergi jugak singgah di Gua Taat, a very small cave to me, and sempat lah snappy-snappy kat gua ini. 

 menuju ke Gua Taat.

 me, Miss diana alim. 

 us, on the boat.

 formasi yg terdapat di Gua Taat, a big frog! 

 sempat eyh! cool man! 

 me! not bad. i super duper like this baby! 

ooh yeaahhh..I patut kongsi jugak photos aktiviti yg we'ols buat sewaktu disana.
take a look, kalau bosan, xyah tengok sengal..(exit blog aku) huahua..

 haha, ada gaya jd cameraman x? 

 boboys and gegirls. 

 rasa cun sgt pix ni. *feeling* 

 woow diana alim. 

 my crew members yg sporting! 

 superstars! from nature guide. 

 my abah's friend. en azmi. 

 gangster gua Bewah a.k.a tukang masak weols. Ain

 penjana tenaga ku sewaktu disana. Sun-Maid (free je aku promote kau sun-maid)

 karoks juga ada di boathouse ok! 

sushi ikan toman with sambal kicap pedas!

Waahh, panjangnya entry kali ini, penat dah nak upload pics, rasanya cukup sampai sini dulu for this time. InsyaAllah blog ini akan sentiasa diupdate. It's specially for my silent readers. muaah.. semoga tak bosan mengikuti cerita-cerita saya. xoxo

p/s: rindukan detik manis hiking & climbing with my close friends, fiaz, nasir, lynn, matjad.

Love greeting, 
Diana alim. 






3 comments:

Anonymous said...

untung la diana dpt pegi tasik kenyir sampai gunung bewah...kita sdiri tak pernah sampai situ..

Diana Alim said...

pengalaman u :) tp mmg best.

Anonymous said...

pergi sana dgn guider agencies ke apa eh?