Monday, May 23, 2011

days with elephants!

with abg rozi, kelasss..... 





 pusat konsevasi gajah di kuala gandah, lanchang pahang. 
 jambatan sebagai penghubung.
 office compound di kuala gandah,
 antara mereka yang terlibat dalam menjayakan lensa gajah denak.
 time ni dekat kg baung, di hulu terengganu, proses pemindahan gajah liar. oops, ni dia en.mail.
 sempat posing..walaupun dari jarak jauh..
 kala :) kawan che mek!
 cekmek, gajah kerja, import dari siam :)
 paktam, banyak membantu kami sepanjang shooting!!!
 abg khairi a.k.a wahid, sebab muka dia sama cam wahid senario, tp badan dia besar cikit okey!
 En.nasar,ketua unit pusat konsevasi gajah kebangsaan Kuala Gandah, orang kuat sepanjang penggambaran kami.
credit to my nature cameraman haizal


Empat hari tiga malam, kami spent time di kampung baung di hulu terengganu, waktu tu kami join dengan jabatan perhilitan negeri terengganu, untuk proses menangkap dan memindahkan gajah liar ke kawasan yang sepatutnya. seronok jugak walaupun penat. sebab dah terlalu lama tinggalkan segala aktiviti-aktiviti yang boleh aku kira lasak jugak lah..apa tak nya, masuk hutan, jalan 2kilometer, panjat bukit, tepi gaung, jalan becak becak....pacat berlambak..jap jap panjat kaki aku.. sampai umah baru perasan ada parut kat betis, okey la tu kan!! hehehe....syok betul gajah hisap darah manis aku, maklumlah aku kan ala-ala gebu! ahakkzz...

Okey, ni nak citer pulak, time dalam hutan tu, masa nak bawak turun Baung, si gajah liar ni, dia mengamuk, dikejarnya kami nasib tak jatuh dalam gaung..hahaha, (sorry, detik kena kejar tak sempat nak rakam sebab semua dah kelam kabut lari selamatkan diri). 

Pilot aku en.mail, sampai hilang la sakit lutut dia, dek kena kejar ngn baung..tergelak-gelak jugak aku....hahaha......bila dah berjaya bawak baung keluar, atas usaha keras, che mek dan kala, kami pun bawak baung pergi ke habitat asal dia, kat kenyir sanctuary di tasik kenyir. 
then, gambar aku yg pakai warna kuning tu pulak, time kat kuala gandah, baru je balik ni, yang ni aku pergi untuk lengkapkan lagi bahan berita aku. puas hati sebab visuals sangat cantik, sebab tu aku bagi credit 5stars to abg haizal. berpeluh-peluh dia, basah satu towel kecik dia tu, takpelah, demi kerja! 
satu hari jugak la aku kat sana, berpanas, bermain ngn gajah-gajah tu, tengok macam mana rutin gajah-gajah denak ni, ada yg bekerja, cam lokimala, ada yg buat pertunjukkan, comey sangat, part yg aku paling suka tang gajah ni, MATA dia...

thanx to all u guys cooperation.. really appreciated it! 


No comments: