Tuesday, December 27, 2011

Kelantan - Bandaraya Islam

 sempoi sangat lah alias and zack..

 on the way to kelantan, passing through Gua Musang.

 penternakan lebah kelulut-> setiap satu koloni lebah mempunyai 3 bahan utama yang istimewa. 
1. madu lebah 2. propolis 3. bee bread
 induk batang pokok yang menjadi habitat lebah kelulut. 

 melihat proses penternakan labah kelulut yang semakin popular di Malaysia. 

 Pengusaha lebah kelulut - En.Razip 013-9840911 yang turut mengkomersilkan madu lebah kelulut. 

 the only camerawoman and me! 

 proses mengambil madu lebah menggunakan wayar khas. 

 di sekitar Kota Bharu. 



 sempat singgah Pantai Cahaya Bulan aka Pantai Cinta berahi.
 etok etok - makanan sungai yang bukan semua negeri ada, my feveret dari kecik ni!

tengah makan sotong kering! shedappp!

salam to everyone. 
How do you do? hopefully baik-baik okey! :) 
Gambar-gambar kat atas ni dirakam minggu lalu, ketika saya pergi ke Kelantan untuk menyiapkan laporan berita saya yang akan mengupas mengenai khasiat madu lebah kelulut. Perjalanan mengambil masa beberapa jam, dan kami di sana dalam 3 hari 2 malam. 

Kat sana, kami sempat singgah di Pantai Cahaya Bulan or singkatannya PCB, sempat minum air kelapa, cuma cam tak best sangat view kat PCB, tak tahu sebab air keruh atau memang kawasan pantai tu yang tak cantik dah, i mean macam tak begitu terpelihara. sayanglah, sebab lokasi tu antara lokasi yang diwajibkan apabila pengunjung ke Kelantan. Okey lah, actually tak banyak tempat yang sempat saya lawati di Kelantan, maklum lah sebab kesuntukan waktu, jadi saya harap untuk masa yang akan datang, saya boleh ke sana sendiri, dan rileks, teringin nak ke Homestay seterpa, dan bermalam cara kampung! hu hu hu...tapi yang paling best,saya dapat makan makanan kegemaran saya bila tiap kali saya ke dearah-daerah yang dah sebelah menyebelah dngan Kelantan. pernah tak you all try "etok",,,cam eksotik jugak makanan sungai ni, kecik-kecik je, masin gitu, sebab dia kukus serai. O.m.g! terliur sangat mek. 

And for our lunch, kami sempat singgah makan restoran Nasi ulam cikgu, yang terletak dekat area pasar che siti khadijah. makan kat situ, memang best la, apatah lagi, kalau selera you all memang ala-ala kampung. sure korang akan makan sampai menjilat leher sendiri. over nya! Malamnya pulak kami sempat merasa ikan bakar Raja Ikan Bakar di Kota Bharu, ikan bakar yang dibakar tawar, yang letuppnya dia punya sos! yummy yummy!!gerkkk! 



No comments: