Thursday, April 26, 2012

You can’t stop people to unbelieved ur potential, but don’t ever let ur ownself to stop ur potentials.


Assalamualaikum, salam sejahtera semua kawan-kawan, 

Lama sangat dah rasanya saya tak mengemaskini blog ni...Walaupun saya ni bukanlah “hardcore blogger” apatah lagi blog yang sering menerima kunjungan beratus-ratus orang dalam masa sehari. Bila tak update mesti macam-macam soalan readers tanya. Haha..(dah stress kat situ, nak tak nak kena update sbb nak jaga hati readers). 

Ermm...apa nak tulis ni? Idea takdak lar.. kalau ikut isu, banyak sangat isunya, tapi malas nak perah keringat otak nak tulis, kupas satu-satu. Saya pun bukanlah penganalisis. Tapi takpelah, saya tulis apa yang saya nak tulis je lah ye! 

  1. Pernah tak awak sedar potensi yang ada pada diri awak sendiri? Kemampuan atau kelebihan yang sebenarnya awak ada tapi xde pada orang lain?
  2. Pernah tak awak rasa awak sebenarnya mampu buat, tapi awak langsung tak diberi peluang untuk buat semua tu?
  3. Pernah tak awak diberi kepercayaan membuat kerja-kerja yang selalunya jarang dibuat oleh kawan-kawan sebaya awak?
  4. Pernah tak awak diberi tanggungjawab oleh orang yang tak pernah awak kenal pun? Tapi they put their trust on you? Which they believe you can do it?
Kalau adalah di kalangan kawan-kawan blog saya yang membaca entry ni, dah terkena lah kat awak salah satu dari situasi di atas. Maknanya kita senasib la. Hehe.. sebab saya pernah  mengalami semua keempat-empat perkara diatas. 

Dan untuk saya, dengan semangat dan kasih sayang yang diberi oleh “orang-orang kesayangan di sekeliling”...i took things positively.. saya lalui semua situasi di atas dengan penuh rasa “pasrah” yang kadang-kadang buat saya rasa seperti terlalu “menyerah” pada keadaan. Sedih, kecewa bila situasi 2. berlaku sebab awak akan rasa sangat kerdil dah tak layak untuk diberi tugasan apa-apalah! 

Tapi kalau tengok balik situasi 1, 3, dan 4....lebih kepada situasi yang memberi impak positif pada diri saya! Dan ketika itu awak akan rasa diri awak sebenarnya sesuatu “aset” yang amat berharga. (ececeh..feeling sorang-sorang pulak aku) 

 me with abg shaharil.k - he inspired me, as well as my teacher. 

Apa-apa pun, bila ada orang yang cuba merendahkan kemampuan awak, biar je lah dia, sebab awak kena tahu setiap manusia dilahirkan berbeza, ada kekurangan ada kelebihan. (sebab yg bercakap, atau yg merenahkan awak tu sebenarnya bukan bagus sangat pun, poyo je lebih)!!! Dan ingat, tak semestinya apa yang dia boleh buat, awak tak boleh buat, Cuma peluang je xde, dan bila awak dah diberi peluang, cuba gunakan peluang yang awak ada untuk buktikan yang awak boleh okey! 

Much love.
Diana Alim.

No comments: