Wednesday, August 25, 2010

V.O CLASS

Baru semalam, saya bersama beberapa rakan media yang lain, atau lebih spesifiknya, wartawan penyiaran, bagi Jab. Berita & Hal Ehwal Semasa mengikuti kelas v/o=voice over & stand Upper yang pertama.

Untuk pengetahuan: Kelas v/o ni antara elemen penting yang seharusnya dipelajari seseorang BJ, ini bagi memastikan BJ yang dilahirkan tidak kaku, tidak cepat gemuruh, tidak gelabah, nampak smart dan sebagainya. (ayat cikgucikgu saya tu ye!)

Selain untuk tambahkan keyakinan diri-- kelas ini juga dapat membentuk personaliti bagi setiap Bj itu.
And besides to ensure that the BJ is fully prepared to be on air.
Hope after going through this v/o class, If it is not much, but at least..it can helps me to improve my presentations skills.InsyaAllah.

 Kelas v/o kami diketuai oleh kak wawa=azwaliza azman & juga abg izwan=izwan azir salleh. di mana kedua-dua mereka merupakan pembaca berita Buletin Utama T-V-3.

Kelas yang agak kecoh dengan bunyi-bunyi suara kami. Kelakarnya, dalam kelas v/o ini, kami dikehendaki mempelajari bagaimana cara bernafas melalui perut. tarik nafas dalamdalam, then lontarkan suara dari dalam perut. Bukan main susah, untuk keluarkan suara tu.
Sampai reyok kekok muka semuasemua. Hahaha, memang tak tahan bila tengok gaya sorangsorang!
*TAK TAHAN*

Kami semua memang semangat sangat semalam.ditambah lagi ngn dua orang cikgu yang agak comel,  kak wawa nakal sangat,  abg izwan pulak...serius bangat, lagaknya sebijik macam cikgu kat sekolah dulu.

Ingat lagi ayat kak wawa, REMEMBER, V/O CLASS IS NOT GOING TO BE PRETTY...BUT WILL BE SOOO UGLY!!!

urrmm.....

For the next class, we have to bring our own mirror, ini mungkin sebab nak suh tengok muka bila belajar sebutan.HAHA...comel ok!

Overall, class semalam memang sangatsangat mengenjoykan.

p/s: kawankawan lepas ni suara v/o saya berubah lah, tak macam suara budak kecik lagi.**

No comments: